Verzekeraars in Europa verwachten de komende 3 jaar concurrentie te krijgen van branchevreemde internetbedrijven als Google of Amazon.

Dat komt naar voren uit onderzoek dat consultancybedrijf Accenture deed onder 78 Europese verzekeraars, waaronder drie grote in Nederland.

Volgens de onderzoekers is ,,de bedreiging van internetbedrijven zeer reëel omdat het verbeteren van de klantervaring in het DNA van deze organisaties zit”. De traditionele bedrijven onderkennen dit en investeren dan ook flink in de verkoop van hun producten via digitale kanalen, zoals mobiele apparaten en met de inzet van social media. Gemiddeld bedraagt de investering in de komende 3 jaar 27 miljoen euro per verzekeraar, concludeert de studie.

Om de slag met de ,,technologiegiganten” aan te kunnen gaan, moeten de verzekeraars hun strategie richten op het gemak, de eenvoud en snelheid die potentiële klanten gewend zijn bij het kopen van producten via internet. Dat geldt zeker voor de digitale generatie (‘Generatie D’), die continu online is.

De onderzoekers schatten dat de verkoop van schade-, ongevallen- en levensverzekeringen in Europa via digitale media kan oplopen tot 25 miljard euro in 2016. Dat is meer dan een verdubbeling ten opzichte van de 12 miljard euro in 2012.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl